domingo, 20 de octubre de 2013

L´EDUCACIÓ I TPACK

L´educació , segons haviem exposat en la publicació del bolg anterior, consisteix en transmetre una sèrie de conexiements ,costums , valors i formes d´actuar per tal d´aplicar-les a qualsevol problema que sen´ s puga plantetjar. Aquest terme , ha anat evolucionant de forma progressiva i constant al llarg dels anys i presenta dues funcions : la funció d´instruir i la d´educar .
Tonucci , exposa una sèrie de reflexions sobre aquest canvi tan progressiu pasant d´una escola tradicional a una escola moderna o constructiva .Són moltes les diferències que s´estableixen entre els dos models d´escola. Quan ens referim al model tradicional ,hem de saber que tot coneixement era propedèutic , és a dir , que el coneixement s´adquiria a través de la memorització i la família componia un paper important per al nin , perquè era la que subministrava les bases culturals com era l´amor per l´estudi , el costum de l´escriptura etc. En canvi , tot canvia quan ens referim al model d´escola moderna o constructiva ,que és l´escola que hi ha avui dia i l´escola que jo he visqut . En aquest cas , el paper del nen és totalment diferent , perquè té coneixements previs adquirits a través de l´experiència i la funció que exerceix l´escola serà que l´alumne pugui aprofundir els seus coneixements , els pugui enriquir , desenvolupar , ampliar-los per tal d´aplicar-los a la pràctica . En conclusió poderm dir dons , que l´alumne n´és el protagonista del seu propi aprenentatge.

Però en l´escola , un dels papers més importants apart de l´alumne ,és el paper del mestre , que també varia molt en quant al model tradicional i el constructiu, per tant en aquest cas parlarem de Jaume Carbonell on es plantetga una pregunta i és : com haurà de ser el professorat? , explicat en el capítol 8 . Avui en dia , és difícil respondre aquesta pregunta , perquè podem trobar un gran nombre de persones licenciades en aquesta vocació . Ser mestre , no és gens fàcil , perquè encara que pugui tenir una base àmplia de coneixements , ha de saber improvisar i saber com actuar en ocasions que no han estat planificades. L´autoestima , també , és una part important , perquè tot aprenentatge pot variar molt depenent de l´estat del professor . Un professor amb una autoestima positiva , incita als seus alumnes i els motiva a estudiar , a lleguir i a aprendre ,i els obri els ulls cap a altra mentalitat i altra forma de veure el món distinta de quan l´autoestima n´és negativa. A més a més , en aquesta professió , podem trobar dos enemics que són: l´índividualisme, que tracta de que el professor es troba sol en l´aula i que hagi d´afrontar situacions de forma individual,i per altra banda , trobam el corporativisme, que anteposa els interesos específics i particulars de un colectiu docent per damunt dels interesos generals .A través del corporativisme partim de diverses tipologies o models que actuen com a resistència en aquest canvi o innovacions , trobam així : El model funcional i absentista: en el que el professor du a terme la llei del mínim esforç , addicció al llibre de text i adversió a qualsevol tipues d´innovació . Trobam a més a més , el model especialista : el professor es centra més en la seva assignatura i estudia un camp reudit de coneixement i no vol obrir els ulls a qualsevol tipus d´innovació , també hi ha el model nostàlgic,i el model autista etc. Però Jaume Carbonell , també destaca una sèrie d´atributs bons dels mestres o mestras que en són alguns com: El coneixement de l´infància i l´adolescència ,on el professor ha de conèixer el nen els seuc , comportament,etc .Destacam també , la relació amorosa i afectiva on segons diu Freire “ Se educa a través del amor y la confianza”, així com també trobam la relació amb la cultura , el saber fer pràctic,la innovació crítica i progresista, etc.
Dins d`aquest àmbit educatiu , no hem d´oblidar a Miguel Angel Santos Guerra ,doctorat en ciències de l´educació ,on fa un breu homenatge als mestres i exposa que avui en dia aquesta professió es difícil perquè : un docent ha de cultivar la solidaridad , el saber i respecte ,la dignitat i han de transmetre aquest coneixement a través de l´amor en una societat obsesionada per els diners , han de saber ensenyar als nens que no volen aprendre i perquè avui en dia els pares i mares han ejercit la vocació de jutges , policies o verdugos dels docents , pero a més de ser difícil , és un treball complexe perque es dediquen a informar a la societat i han de treballar en institucions cada vegada més complexes , tenguen en compte que la seva professió no està bén valorada per els ciutadans . Si feim una breu pausa i recordam el llibre de va de mestres , ens explica pas per pas com ha de ser un bon mestre ,hi un mestre ha de saber escoltar als als seus alumnes ,els ha d´ajudar i orientar-los ,educar-los i instruir-los . Un mestre pot arribar a ser un exemple per al nin fins i tot pot anirmar-lo i conduir-lo per el bon camí , perquè tot això es possible si el mestre coneix la pedagogía , la disciplina i sobretot la tecnología que avui en día i actualment és un model adequat i essencial a l´hora d´impartir les clases , és du a terme mitjançant l´ús de la tecnología en l´àmbit académic partint de tres conceptes que fan posible aquest coneixement i que són: el coneixement pedagógic disciplinar , el coneixement tecnológic disciplinar i el coneixement tecnológic pedagógic .


En conclusió , l´educació és esencial per a l´aprenentatge dels nins juntaments amb l´aplicació del TPACK , conegut com les TIC que actualment aquest nou model està introduint-se en l´educació i que faràn que el nin  pugui entendre millor les coses que li envolten i pugui aplicar-les a la pràctica.

  AUTOR:Andrea Tur Cardona

No hay comentarios:

Publicar un comentario