Aquesta semana a Bases Didàctiques hem
comentat una mica sobre l´aprenentatge com a desenvolupament de les
capacitats mentals.Quan parlem d´aprenentatge , ens referim al
mètode o procediments que cal seguir per dur a terme un bon
coneixement , per tant , haurem de parlar dels 10 principis
psicopedagógics que fan possible aquesta activitat.
La professió de mestre , no és tan
sencilla com sembla , perquè un bon mestre és aquella persona que
guia als alumnes cap al camí correcte de l´aprenentatge ,els educa
amb una finalitat que no és inmediata ,si nó que els ajudarà a
donar resposta a qualsevol problema plantetjat.
Zabala , ens parla tant en el capítol
6 com 7 sobre l´aprenentatge per competències. Es refereix dons , a
aquell aprenentatge que guia l´alumne cap a un coneixement que no és
mecànic ,sinó que implica un major grau de significativitat i
funcionalitat .Per dur a terme aquest coneixement de forma més
significativa i profunda, s´haurà de dur a terme mitjançant una
sèrie de models:
-Esquemes de coneixement i
coneixements previs: S´ha de tenir en compte els coneixements
previs i saber si són correctes o no.
-Vinculació profunda entre els nous
continguts i coneixements previs:La
connexió entre el que és nou i el que ja sabem ha de ser profunda,
per a una bona comprensió i aprenentatge.
-Nivel de desenvolupament: Informa
sobre el nivell de dificultad de l´alumne en les competències.
-Zona de desenvolupament pròxim:Són
aquelles coses que sé fer amb ajuda i serà una manera
d´acompanyarme dins el meu procés d´aprenentatge.
-Diposició per l´aprenentatge:Són
característiques que ténen a veure amb la relació interpersonal ,
insorcial i l´equilibri personal . No només he de tenir en compte
la manera en que organitze el meu coneixement , si nó en la manera
en que ho he d´aprendre.
-Siginificativitat i funcionalitat
dels nous continguts:Els
coneixements significatius ténen funcionalitat . No es tracta de
saber memoritzar si nó de la metodología, de com estudiar-ho.
-Activitat mental i conflicte
cognitiu: Per aprendre hi ha d´haver conflicte. Hi
ha d´haver un coneixement difícil perquè pensin i puguin arribar a
la resolució del problema.
-Autoestima,
autoconcepte i expectativa: He de valorar les representacions que
faig .L´autoconcepte s´ha de cuidar , no podeem fer-lis creure que
poden fer coses que són absurdes , no hem de crear falses
expectatives i l´autoestima anirà lligada i ens ajudarà a
cuirdar.ho .
-Reflexió
sobre el propi aprenentatge . Metacognició: Coneixement
sobre el propi aprenentatge, reflexió ,aprendre a aprendre
.Consisteix en ser conscient d´allò que has fet i analitzar-ho.
Tota persona consta d´esquemes o
representacions de coneixement , que són coneixements previs que
posseeixen una persona en un moment donat de la seva vida i que a
mesura que va adquirint coneixement, aquestes representacions es van
modificant, ampliant i adaptant-se a la realitat. A continuació ,
hem de procedir a teure conclusions i relacionar-ho amb el que ja
sabem , a més d´identificar similituds i discrepàncies. La persona
ha de percebre les situacions d´ensenyança i d´aprenentatge,
seguidament d´una actitud favorable , sentit , motivació i
autoestima , que farà possible aquest coneixement. En tot això em trobo identificada, perquè per exemple , quan una professora ens ha manat un treball , nosaltres només tenim un mínim d´idees o coneixement sobre el text que haurem d´exposar , però haurem de buscar informació i informar-nos més del tema i sobretot hi ha que dedicar-hi una gran implicació , perquè això pot destacar moltes coses , com un treball ben fet ,original , ben entés. Zabala,també
anomena les caràcterístiques bàsiques del procés
d´aprenentatge segons la tipología :
-L´aprenentatge dels fets :és
necessari per comprendre l´informació iproblemes que surgeixen en
la vida cotidiana i professional i es durà a terme mitjançant
esquemes o representacions gràfiques.
-L´aprenentatge dels conceptes:No
es pot afirmar que hem comprés qualsevol cosa si no hem entés el
seu significat , només s´ha aprés quan se és capaçde repetir la
seva definició.
-L´aprenentatge de les
actituds:engloba els valors , les actituds i normes.
Les persones al llarg de la seva vida
aprenem moltes coses que vénen integrades en la forma de pensar ,
d´actuar i sentir .El programa d´aprenentatge de l´escola es
basava en la capacitat de reproducció literal de l´alumne davant
un text o esquema. Tot coneixement era mecànic i la majoria dels
continguts de les matèries eren factibles .Avui en dia tot això ha
evolucionat i en l´escola han introduit nous continguts de caràcter
conceptual i prodecimental. D´una manera o d´altre tot això
expossat per Zabala m´ha influenciat en la manera de veure avui en
dia la professió de mestre . Ara sé que si vull ser una bona mestre
, no tot es basa en guiar i ajudar als meus alumnes ,sinó , fer que
experimentin i desenvolupin les seves capacitats davant nous
coneixements ,que no pensin que tot es a través de la memorització,
si nó que investiguin i relacionin el que ja saben amb el que van
aprenen ,que sèpiguen que una vegada comprés i si presenta
similituds amb la realitat , pot ajudar a donar respostes a problemes
que sens plantetgem per tant he de considerar que si vull aconseguir
tot el que hem proposso ,hauré de començar per mi , per llavors
mostrar-lis que és un bon mètode i que t´ajudarà en diversos
moments de la teva vida. He de parlar també , que la meva
experiència com alumne , no és tan diferent. En l´escola tot
coneixement era adquirit a través de la memorització , encara hi
així també ens ensenyàven models d´estudis , però que pocs els
portàvem a la pràctica . El que m´agradaria dir , és que hi ha
coneixements que no tens més remei que memoritzar-los, però hi ha
d´altres que només fa falta comprendre´ls i encara que a mi me´ls
han ensenyat , jo considero que és un bon mètode que avui en dia hi
ha que seguir i que per tant hi ha que ensenyar.La foto que he seleccionat , representa l´importància del coneixement per la societat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario