lunes, 4 de noviembre de 2013

MÈTODES D´APRENENTATGE

Aquesta semana a Bases Didàctiques hem comentat una mica sobre l´aprenentatge com a desenvolupament de les capacitats mentals.Quan parlem d´aprenentatge , ens referim al mètode o procediments que cal seguir per dur a terme un bon coneixement , per tant , haurem de parlar dels 10 principis psicopedagógics que fan possible aquesta activitat.

La professió de mestre , no és tan sencilla com sembla , perquè un bon mestre és aquella persona que guia als alumnes cap al camí correcte de l´aprenentatge ,els educa amb una finalitat que no és inmediata ,si nó que els ajudarà a donar resposta a qualsevol problema plantetjat.
Zabala , ens parla tant en el capítol 6 com 7 sobre l´aprenentatge per competències. Es refereix dons , a aquell aprenentatge que guia l´alumne cap a un coneixement que no és mecànic ,sinó que implica un major grau de significativitat i funcionalitat .Per dur a terme aquest coneixement de forma més significativa i profunda, s´haurà de dur a terme mitjançant una sèrie de models:
-Esquemes de coneixement i coneixements previs: S´ha de tenir en compte els coneixements previs i saber si són correctes o no.
-Vinculació profunda entre els nous continguts i coneixements previs:La connexió entre el que és nou i el que ja sabem ha de ser profunda, per a una bona comprensió i aprenentatge.
-Nivel de desenvolupament: Informa sobre el nivell de dificultad de l´alumne en les competències.
-Zona de desenvolupament pròxim:Són aquelles coses que sé fer amb ajuda i serà una manera d´acompanyarme dins el meu procés d´aprenentatge.
-Diposició per l´aprenentatge:Són característiques que ténen a veure amb la relació interpersonal , insorcial i l´equilibri personal . No només he de tenir en compte la manera en que organitze el meu coneixement , si nó en la manera en que ho he d´aprendre.
-Siginificativitat i funcionalitat dels nous continguts:Els coneixements significatius ténen funcionalitat . No es tracta de saber memoritzar si nó de la metodología, de com estudiar-ho.
-Activitat mental i conflicte cognitiu: Per aprendre hi ha d´haver conflicte. Hi ha d´haver un coneixement difícil perquè pensin i puguin arribar a la resolució del problema.
-Autoestima, autoconcepte i expectativa: He de valorar les representacions que faig .L´autoconcepte s´ha de cuidar , no podeem fer-lis creure que poden fer coses que són absurdes , no hem de crear falses expectatives i l´autoestima anirà lligada i ens ajudarà a cuirdar.ho .
-Reflexió sobre el propi aprenentatge . Metacognició: Coneixement sobre el propi aprenentatge, reflexió ,aprendre a aprendre .Consisteix en ser conscient d´allò que has fet i analitzar-ho.
Tota persona consta d´esquemes o representacions de coneixement , que són coneixements previs que posseeixen una persona en un moment donat de la seva vida i que a mesura que va adquirint coneixement, aquestes representacions es van modificant, ampliant i adaptant-se a la realitat. A continuació , hem de procedir a teure conclusions i relacionar-ho amb el que ja sabem , a més d´identificar similituds i discrepàncies. La persona ha de percebre les situacions d´ensenyança i d´aprenentatge, seguidament d´una actitud favorable , sentit , motivació i autoestima , que farà possible aquest coneixement. En tot això em trobo identificada, perquè per exemple , quan una professora ens ha manat un treball , nosaltres només tenim un mínim d´idees o coneixement sobre el text que haurem d´exposar , però haurem de buscar informació i informar-nos més del tema i sobretot  hi ha que dedicar-hi una gran implicació , perquè això pot destacar moltes coses , com un treball ben fet ,original , ben entés. Zabala,també anomena les caràcterístiques bàsiques del procés d´aprenentatge segons la tipología :
-L´aprenentatge dels fets :és necessari per comprendre l´informació iproblemes que surgeixen en la vida cotidiana i professional i es durà a terme mitjançant esquemes o representacions gràfiques.
-L´aprenentatge dels conceptes:No es pot afirmar que hem comprés qualsevol cosa si no hem entés el seu significat , només s´ha aprés quan se és capaçde repetir la seva definició.
-L´aprenentatge de les actituds:engloba els valors , les actituds i normes.

Férias na Biblioteca Les persones al llarg de la seva vida aprenem moltes coses que vénen integrades en la forma de pensar , d´actuar i sentir .El programa d´aprenentatge de l´escola es basava en la capacitat de reproducció literal de l´alumne davant un text o esquema. Tot coneixement era mecànic i la majoria dels continguts de les matèries eren factibles .Avui en dia tot això ha evolucionat i en l´escola han introduit nous continguts de caràcter conceptual i prodecimental. D´una manera o d´altre tot això expossat per Zabala m´ha influenciat en la manera de veure avui en dia la professió de mestre . Ara sé que si vull ser una bona mestre , no tot es basa en guiar i ajudar als meus alumnes ,sinó , fer que experimentin i desenvolupin les seves capacitats davant nous coneixements ,que no pensin que tot es a través de la memorització, si nó que investiguin i relacionin el que ja saben amb el que van aprenen ,que sèpiguen que una vegada comprés i si presenta similituds amb la realitat , pot ajudar a donar respostes a problemes que sens plantetgem per tant he de considerar que si vull aconseguir tot el que hem proposso ,hauré de començar per mi , per llavors mostrar-lis que és un bon mètode i que t´ajudarà en diversos moments de la teva vida. He de parlar també , que la meva experiència com alumne , no és tan diferent. En l´escola tot coneixement era adquirit a través de la memorització , encara hi així també ens ensenyàven models d´estudis , però que pocs els portàvem a la pràctica . El que m´agradaria dir , és que hi ha coneixements que no tens més remei que memoritzar-los, però hi ha d´altres que només fa falta comprendre´ls i encara que a mi me´ls han ensenyat , jo considero que és un bon mètode que avui en dia hi ha que seguir i que per tant hi ha que ensenyar.La foto que he seleccionat , representa l´importància del coneixement per la societat.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario