FINALITATS DE
L´EDUCACIÓ
Abans de tot, hem de
tenir en compte que entenem per el terme educació . L´educació,
consisteix en transmetre una sèrie de coneixements , costums ,
valors i formes d´actuar per tal d´aplicar-les a qualsevol
problema que sen´s puga plantetjar.
Tant antigament com
actualment el paper de l´educació era adquirida a través de
l´escola i la familia ,un paper que ha anat evolucionant i
canviant a mesura del temps i que cada vegada s´ha fet més complex
.
Fins feia poc , tota
ensenyança es basava en assolir una sèrie de coneixements que
poques vegades es duien a la pràctica, és a dir , els alumnes
memoritzaven els temes i a continuació duien a terme una petita
prova coneguda com examens o proves escrites ,de contextos més o
menys reals i de un temps limitat . Normalment , moltes d´aquestes
persones pasaven la prova , encara i així lo dolent d´
aprendre els temes memoritzan-los és , que alhora de aplicar-los a
la pràctica la gran majoria no ho sabien fer . Els procesos
d´ensenyança han variat molt , les matéries també han
evolucionat i s´inclouien en l´ensenyança materies com eren : la
lectura , les nocions matemàtiques , l´escritura i altres mesures
que pretenien el desenvolupament d´altres capacitats , sent la
formació religiosa la que regulava totes elles . Avui en dia , els
alumnes cada vegada van asollint nivells superiors , per tal
d´arribar a una meta que en aquest cas seria l´universitat , és a
dir en altre termes , els alumnes que van a primer de l´ESO , aniràn
adquirin coneixements del curs de segon de l´ESO ,aniràn avançant
pas per pas per estar preparats per a la seguent etapa . Les
assignatures que s´emparteixen estàn separades mitjançant el que
em deim “temes”, cada coneixement està separat per un tema , no
tots els coneixements es troben junts , i cada assignatura es va
desarrollant de forma més complexa per tal de que la persona cada
vegada vagi ampliant les seves capacitats de coneixements i vagi
especialitzant-se en la materia .
Cal dir que el terme
educació va supossar molts de conflites a partir del segle XVI, ja
que cada persona compartia una idea i tenia un punt de vista diferent
als altres . Actualment en el sistema educatiu, podem apreciar
l´implantació de les competències , i entenem per aquest terme,
que tot alumne apliqui els seus coneixements teòrics juntament amb
la pràctica , tot coneixement té relació amb la pràctia , perque
qualsevol persona pot tenir unes bases molt àmplies de coneixement
encara que alhora de expossar-ho es totalment diferent . Per tant ,
una vegada van voler implantar l´educació van voler
saber quines serien les competències que s´aplicarien, cosa que va
tenir molta polèmica perque diverses instàncies nacionals van voles
exposar les seves idees relacionat amb la funció del model de
societat que han defensat i el tipus de ciutadà que han pretés
formar , per tant cal destacar alguns articles exposats com el de la
UNESCO que diu : “la finalidad principal de la educación es el
pleno desarrollo del ser humano en su dimensión social. Se define
como un vehículo de las culturas y los valores , como construcción
de un espacio de socialización y como cristol de un proyecto
común”.Encara podem trobar més si volem saber quin serà el papel
de l´escola en la ensenyança obligatoria que ens
exigeix considerar els conceptes de l´educació formal ,que és
aquella que té caràcter intencional i planifical , és a dir,
aquella que he aprés a l´escola , també de l´educació informal ,
aquella que es dóna de forma no intencional i no planificada i per
últim , l´educació no formal ,que es aquella que es produeix de
manera intenconal i planificada pero fora de l´àmbit reglat, és a
dir ,educació no estatal ,no forma part de l´estat , com per
expemle : una academia de anglés.
Pero mai hem d´oblidar
que com tota educació les seves finalitats són educar i instruir .
Quan ens referim a educar ens referim a una educació com he afirmat
abans , que es basa en que el coneixement que vagin adquirin els
alumnes o aquesta teoria que vagin aprenguen o duguin a terme
mitjançant o conjuntament la pràctica , és a dir , que s´apliqui
la pràctica en el coneixement , per tal de que els pugui orientar
per formar-los en la vida , ja sigui en aquest present o en un futur
pròxim . En aquesta part , la formació integral té molt a veure
per que la persona pugui realizar-se , per tant cal destacar cuatre
pilars bàsics com són:conèixer , saber fer , saber ser i saber
conviure.Tost aquest quatre pilars influeixen en la necesitat de
formació profesional ,en l´àmbit acadèmic i en les habilititats
per a les profesions.Per finalitzar , no hem d´oblidar la
importància de les competències lingüístiques per tal
d´introduirles en l´escola i d´aprenderles de la forma més
correcta apart de ser teòrica també ha de ser oral com el mitjà
essencial per evaluar l´alumne.I per finalitzar , ens referirem a la
part instruciva, que es basa en els coneixements que anam adquirin
que poden ser de forma selectiva o també de co- responsabilitat
,és a dir , l´educació poc a poc a anat creixent i a la vegada
tornant-se més forta , abans es classificava segons el esta
soctial,és a dir un camperol tenia menys posibilitats de instruir-se
que per exemple una persona que pertanyia a la burguesia que si que
podia ser educat perque dispossava dels recursos suficients .Per
altra banda es de co- responsabilitat exactament dit com
cropedèutica , perquè s´elegien els millors que eren el qui hi
anaven a la universitat.
Foto:Algunos derechos resevados
Autor:Aula de catas

No hay comentarios:
Publicar un comentario