domingo, 13 de octubre de 2013

Finalitats de l´educació , Tonucci

Tonucci ,exposa o du a terme en el seu llibre una sèrie de reflexions sobre els procesos o canvis de l´escola. Comença dons amb l´Escola Tradicional que era aquella escola la qual acudien els nostres pares i que representava un paper ben diferenciat de l´Escola Moderna o Escola Constructiva .L´Escola Tradicional era complement d´una cultura que naixía i es formava en el sí d´una familia , és a dir ,la familia duia a terme un paper de gran importància per al nin ,i el seu paper es basava en subministrar les bases culturals com eren l´amor per l´estudi, el costum de l´escriptura etc ,mentre que l´escola s´encarregava de la cal·ligrafía, d´historia antiga , de la geografía … .Molts, acabàven deixant l´escola per dedicar-se al treball o bé perquè no eren capaços d´apovar el primer curs i ho abandonàven i amb aixó hi tenia molta influéncia la familia , per tant es va voler dur a terme una escola que fós justa i accesible per a tothom ,que fós sencilla i que fins i tot a les persones que més esforç lis suposava ,que poguessin aprobar fins i tot el primer curs , per tant es va dur a terme una sèrie de protestes renunciant la seva selectivitat i el seu acadecisme i aquesta va respondre rebaixant tant el seu nivel com les seves pretencions de manera que el nivell s´adaptés a tothom i permetés així dons un empobriment global i una població analfabeta. La manera d´ensenyar era propedèutica , és a dir els nins haurien de tenir la seva ment en blanc i oblidar tot el que sabien , la seva ment era com una pissara en blanc que poc a poc anava adquirint coneixements . Tota aquesta ensenyança es basava en la memorització de temes de coneixements , tothom aprenia el mateix .El mestre en aquest cas era el que sabia i havia de compatir els seus coneixements als alumnes ,per tant no s´havia de justificar el seu aprenentatge .Els nins seien de forma individual i els que patient una enfermetat ja fos que estigués sort hauria d´estar separat dels nins “normals” i estar en una classe per a sorts , o d´un nin cec que hauria d´estar a una classe per a cecs .Els nins prescindien de llibres de text. Es van aprovar nous porgrames per a les escoles elementals i mitjanes properes a les teories modernes , constuctives ,cooperatives , però encara hi així l´escola no ha canviat i seguia sent la mateixa perquè tot el coneixement que s´adquiria no era útil per a possar-ho en pràtica . La forma d´evaluar era mitjançant l´elaboració d´exàments finals tots començant aprenen de la mateixa forma, tots són iguals i sel´s ofereix les mateixes oportunitats i no aprén aquell que no vol esforçar-se o no té aptituds per fer-ho . Trobam també especialistes que s´incorporàven a l´escola i diuen a terme les seves activitats al marge del professor .Tot això canvia molt si parlam de l´escola del s XXI, una Escola Constructiva en el que en aquest cas el paper del nen canvia , perquè el nen sap i va a l´escola per refelxionar sobre els seus coneixements , organitzar-los , aprofundir-los , enriquir-los i desenvolupar-los dins el grup. El professor garanteix que els alumnes cada vegada vagin a un nivell superior a través de la participació i contribució de tothom . Aquesta escola creu en la diversitat, i no separa les persones amb discapacitats físiques de les persones que no pateixen qualsevol discapacitat .En aquesta escola el sistema educatiu és com hem dit selectiu , que vol dir que orienta els alumnes cap a la vida , desenvolupa les seves capacitats i també és diversifica. Els alumnes s´agrupen ja no estan individualitzats , i els horaris són flexibles . És una escola oberta que vol dir que tots els nens han de dur les seves experiències i compartir-les , la necesitat de sortir per explorar col·lectivament.El mestre haurà d´ajudar i dedicar-se més als nins que els hi costi i que són dolents amb els estudis ,el mestre servirà de guia hi ha de motivar-los, dur a terme també tot els seus coneixements a la pràctica ,haurà de evaluar-los de forma continua , conèixer-los i en aquest cas , el mestre no és el que sap sino és un mitjancer , que haurà de transmetre els seus coneixements a través dels llibres.El paper de la familia és important però no tant com el de l´escola tradicional i sobretot un paper important és el del psicóleg que treballa juntament amb el mestre per ajudar-lo en la totalitat dels nens i millorar les activitats amb els mestres , ajudar-lo per adquirir nous procediments d´apenentatge que siguin útils per als nens.L´escola ha de garantir a tothom les experiències culturals primàries . Els medis escolars i les pràctiques s´hauràn de plantejar com a medis culturalment significatius . L´adult ha d´incitar als nens a la lectura. Una tasca important de l´escola es fer que els nens tenguin consciència dels seus coneixements i que al voltant d´aques puguin observar ,construir i enteguin els canvis i evolucions .Els nens han d´aprendre a escoltar i el mestre ha de recollir i documentar tots els seus coneixements, hauran de trobar les solucions a qualsevol problema, per tant hauran de cercar expert si no pas llibres de text i la feina serà llarga i articulada .

En conclusió , els nins són capaços d´aquirir coneixements a través de experiències prèvies sempre que dispossin d´un mestre amb una gran formació i experiència que els pugui guiar per el millor camí.


Autor:Isabel Muñez

No hay comentarios:

Publicar un comentario