Finalitats de
l´educació , Tonucci
Tonucci ,exposa o du a
terme en el seu llibre una sèrie de reflexions sobre els procesos
o canvis de l´escola. Comença dons amb l´Escola Tradicional que
era aquella escola la qual acudien els nostres pares i que
representava un paper ben diferenciat de l´Escola Moderna o
Escola Constructiva .L´Escola Tradicional era complement d´una
cultura que naixía i es formava en el sí d´una familia , és a dir
,la familia duia a terme un paper de gran importància per al nin ,i
el seu paper es basava en subministrar les bases culturals com eren
l´amor per l´estudi, el costum de l´escriptura etc ,mentre que
l´escola s´encarregava de la cal·ligrafía, d´historia antiga ,
de la geografía … .Molts, acabàven deixant l´escola per
dedicar-se al treball o bé perquè no eren capaços d´apovar el
primer curs i ho abandonàven i amb aixó hi tenia molta influéncia
la familia , per tant es va voler dur a terme una escola que fós
justa i accesible per a tothom ,que fós sencilla i que fins i tot a
les persones que més esforç lis suposava ,que poguessin aprobar
fins i tot el primer curs , per tant es va dur a terme una sèrie de
protestes renunciant la seva selectivitat i el seu acadecisme i
aquesta va respondre rebaixant tant el seu nivel com les seves
pretencions de manera que el nivell s´adaptés a tothom i permetés
així dons un empobriment global i una població analfabeta. La
manera d´ensenyar era propedèutica , és a dir els nins haurien de
tenir la seva ment en blanc i oblidar tot el que sabien , la seva
ment era com una pissara en blanc que poc a poc anava adquirint
coneixements . Tota aquesta ensenyança es basava en la memorització
de temes de coneixements , tothom aprenia el mateix .El mestre en
aquest cas era el que sabia i havia de compatir els seus
coneixements als alumnes ,per tant no s´havia de justificar el seu
aprenentatge .Els nins seien de forma individual i els que patient
una enfermetat ja fos que estigués sort hauria d´estar separat dels
nins “normals” i estar en una classe per a sorts , o d´un nin
cec que hauria d´estar a una classe per a cecs .Els nins prescindien
de llibres de text. Es van aprovar nous porgrames per a les escoles
elementals i mitjanes properes a les teories modernes , constuctives
,cooperatives , però encara hi així l´escola no ha canviat i
seguia sent la mateixa perquè tot el coneixement que s´adquiria no
era útil per a possar-ho en pràtica . La forma d´evaluar era
mitjançant l´elaboració d´exàments finals tots començant
aprenen de la mateixa forma, tots són iguals i sel´s ofereix les
mateixes oportunitats i no aprén aquell que no vol esforçar-se o no
té aptituds per fer-ho . Trobam també especialistes que
s´incorporàven a l´escola i diuen a terme les seves activitats al
marge del professor .Tot això canvia molt si parlam de l´escola del
s XXI, una Escola Constructiva en el que en aquest cas el paper del
nen canvia , perquè el nen sap i va a l´escola per refelxionar
sobre els seus coneixements , organitzar-los , aprofundir-los ,
enriquir-los i desenvolupar-los dins el grup. El professor garanteix
que els alumnes cada vegada vagin a un nivell superior a través de
la participació i contribució de tothom . Aquesta escola creu en la
diversitat, i no separa les persones amb discapacitats físiques de
les persones que no pateixen qualsevol discapacitat .En aquesta
escola el sistema educatiu és com hem dit selectiu , que vol dir que
orienta els alumnes cap a la vida , desenvolupa les seves capacitats
i també és diversifica. Els alumnes s´agrupen ja no estan
individualitzats , i els horaris són flexibles . És una escola
oberta que vol dir que tots els nens han de dur les seves
experiències i compartir-les , la necesitat de sortir per explorar
col·lectivament.El mestre haurà d´ajudar i dedicar-se més als
nins que els hi costi i que són dolents amb els estudis ,el mestre
servirà de guia hi ha de motivar-los, dur a terme també tot els
seus coneixements a la pràctica ,haurà de evaluar-los de forma
continua , conèixer-los i en aquest cas , el mestre no és el que
sap sino és un mitjancer , que haurà de transmetre els seus
coneixements a través dels llibres.El paper de la familia és
important però no tant com el de l´escola tradicional i sobretot un
paper important és el del psicóleg que treballa juntament amb el
mestre per ajudar-lo en la totalitat dels nens i millorar les
activitats amb els mestres , ajudar-lo per adquirir nous procediments
d´apenentatge que siguin útils per als nens.L´escola ha de
garantir a tothom les experiències culturals primàries . Els medis
escolars i les pràctiques s´hauràn de plantejar com a medis
culturalment significatius . L´adult ha d´incitar als nens a la
lectura. Una tasca important de l´escola es fer que els nens
tenguin consciència dels seus coneixements i que al voltant d´aques
puguin observar ,construir i enteguin els canvis i evolucions .Els
nens han d´aprendre a escoltar i el mestre ha de recollir i
documentar tots els seus coneixements, hauran de trobar les solucions
a qualsevol problema, per tant hauran de cercar expert si no pas
llibres de text i la feina serà llarga i articulada .
En conclusió , els nins
són capaços d´aquirir coneixements a través de experiències
prèvies sempre que dispossin d´un mestre amb una gran formació i
experiència que els pugui guiar per el millor camí.
Autor:Isabel Muñez
No hay comentarios:
Publicar un comentario