EL LLIBRE DE
ZABALA
La semana pasada a Bases Didàctiques vam parlar sobre “las 11ideas claves, concretament del llibre de Zabala. En aquest apartat, faré un breu resum sobre aquest llibre i compartiré les meves
opinions i vivències.
En primer lloc, abans de dirigir la mirada a l´entrada anterior que
parla concretament sobre l´importància del
currículum en l´escola primària, m´agradaria començar explicant
l´evolució de l´escola juntament amb la societat.
Començaré diguen dons, que tal com he expossat en totes les
entrades anteriors, l´escola a passat de ser tradicional a
constructivista. Amb això vull dir, que abans, l´escola viscuda per
els nostres pares o avis ,era de caire tradicional on els llibres de
text rebien gran importància com a font de coneixement. La relació
que s´establia entre professor-alumme també era ben diferent,
pràcticament, perquè els llaços existents entre ambdós eren
distants amb el predomi d´un gran respecte mutu. En aquest cas, el
mestre era la font de coneixement i l´alumne una pissarra en blanc
que poc a poc anava adquirint coneixements i els ampliava. Aquest fet
a canviat molt, pel fet que la relació que s´estableix actualment
entre el mestre i l´alumne ja es més personal, cal destacar que el
professor ja no és el que coneix, sinó és qui ajuda i guia als
seus alumnes i sobretot qui els ensenya els valors i coneixements per
respondre o trobar solució a qualsevol problema. L´alumne, també
evoluciona, perquè ell parteix d´unes bases de coneixements
prèvies i procedeix ampliant i possant en pràctica dit coneixement.
Penso, que tots aquest nous canvis, han supossat un progrés en l´educació ja que actualment es preparen als alumnes per a que
puguin adaptar-se a la societat o comprendre-la i puguin aplicar tot
tipus de coneixement a la pràctica. Amb això, faig referència a
que l ´escola constructivista, vol ensenyar per competècies.
Quan parlo de competències, hem referixo a qualsevol persona
sigui alumne o no, ha de contenir suficients coneixements bàsics per
dur a terme qualsevol problema, per tant, per entendre-ho millor,
diré que el terme competència sorgeix en principi del món de les
empreses, que contractàven a persones “cultes” i es van adonar
de que la persona amb coneixements no sempre era capaç de resoldre bé els
problemes que li eren plantetjats, per tant una persona competent és
aquella que a més a més de saber la part teòrica ,també sap
possar-ho a la pràctica. Zabala ens mostra un clar exemple d´una
persona competent, dit exemple és de com fer una truita francesa. Una persona competent ha de dominar els seus coneixements, i seguint l´ exemple ha de saber els ingredients, tenir clar que es una truita, etc. Per tant, direm que és aquella persona que domina els
coneixements, fets, conceptes, procediments i actituds.
Els problemes no vénen donats per les competències si nó per la
història que ens ha format com a professionals habilidosos. Com ja
sabem, la finalitat de l´escola és educar en funció de
socialitzar, instruir , concretament, formar a ciutadants autónoms
i participatius. Hem acceptat que la funció de l´escola sigui de
caràcter propedèutic, entenem doncs, que tingui una finalitat que en
aquest cas és la univeristat. Però a més de ser propedèutica,
plantetja una sèrie de problemes i és, que necessitem
professionals de tot tipus perquè la societat funcioni, per tant
amb aixó faig entendre que es selecciona els alumnes per arribar a
la universitat mitjançant exàmens o proves evaluables.
Actualment, en una societat de partit democràtic, ens plantetjem
que no només hem de formar els alumnes per a les seves futures
professions, sinó que a més a més, han de ser bons ciutadans i
que sàpiguen donar respota als problemes que se´ls poden plantetjar
tant en l´àmbit personal, social, professional i interpersonal. En
definitiva, hem de formar-los per a la vida.
Com ja he nombrat doncs, l´objectiu de l´escola és orientar els
alumnes en funció de les seves posibilitats, de manera que cadascú
trobi el seu paper en la vida, que és el que denominam formació
integral. Aquesta idea d´ensenyar és utópica, però
imprescindible. El meu camí, els nostres, els dels mestres, en
concret, és d´un constant creixement i anam afegint els mitjants
necessaris per seguir ampliant-ho.
L´objectiu d´estudi és el coneixement d´unes matèries
determinades . Les persones han de ser competents ,això comporta a
que han de donar respostes de forma eficaç a situacions diverses en
un context determinat i l´actitud és essencial per dur a terme
aquestos coneixements.
Entenem per actitud, aquell componen efectiu, no és intelectual ni
fonamental, sinó efectiu, és per exemple com diu Zabala: jo vull
ser solidari i tolerant i ho aconsegeixo vivint en situacions on he
d´actuar sota la tolerància, solucionant conflictes en els que
els meus alumnes són agressius. He de tenir coneixements per
solucionar sobre el que es fa i això implica ser , saber fer ,
comprensió... .
Hem de tenir coneixements per saber ensenyar de manera competent i
saber tot allò que s´aprén i ho hem de fer partint de la realitat.
Vull dir, que hem d´analitzar situacions complexes, plantetjar
problemes difícils amb la finalitat de que l´alumne puga arribar a
solucionar-lo.
Per finalitzar, hem de tenir en compte que els mètodes emprats ténen
un enfocament globalitzador, vol dir, que es dóna importància a les
situacions reals per a resoldre els problemes que es plantetgen. Si
sé el que he après significa que sóc competent d´aquell
coneixement.
Per concretar, aportaré una pàgina web, concretament la pàgina del diari d´Andorra on Zabala exposa les seves idees sobre l´educació.
Per concretar, aportaré una pàgina web, concretament la pàgina del diari d´Andorra on Zabala exposa les seves idees sobre l´educació.
AUTOR: ANDREA TUR CARDONA
Penso,que si vull arribar a ser una bona mestra he de tenir en compte
tots aquest punts, per tal de que el meu treball sigui el més eficaç
possible. També he de dir , que encara hi així ,actualment, es
segueix utilitzant en diversos contextos l´ensenyança Tradicional i
que a més a més avui en dia segueix havent-hi professors que no
apròven aquest nou mètodo d´ensenyança ,per tant he de conèixer
els meus alumnes i adequar-los el meu mètode d´ensenyaça, he de
tenir en compte que tots l´entenen encara que comparteixin opinions
diferents. M´agradaria afegir,que segons les meves vivències ,jo
mai havia partit d´un mètode com aquest ,el meu mètode s´apropava
més al de caire tradicionalista ,per tant puc dir que he viscut
aquesta metodología i que encara que s´expossi com a un mètode
inadecuat , per a mi , no ha set res dolent, encara que hi ha que
tenir en compte que tot coneixements memoritzat , si no es practica ,
s´acaba olvidant.
AUTOR:Sean McEntee
Actualment, he de dir que aquesta nova escola ha progressat molt , perquè ha introduit les TIC en l´àmbit educatiu, ha proporcionat més recursos i ha suposat una nova etapa en l´educació. Em refereixo doncs, que aquest nou mètode d´aprenentatge, ha transformat i format la societat, i a mi m´ha ajudat a l´hora de resoldre els problemes i de trobar-hi solucions.
Aquest vídeo tracta concretament de la conferència que hi va haver a Eivissa d´en Zabala on exposa de forma més complexa les seves idees.

Actualment, he de dir que aquesta nova escola ha progressat molt , perquè ha introduit les TIC en l´àmbit educatiu, ha proporcionat més recursos i ha suposat una nova etapa en l´educació. Em refereixo doncs, que aquest nou mètode d´aprenentatge, ha transformat i format la societat, i a mi m´ha ajudat a l´hora de resoldre els problemes i de trobar-hi solucions.
Aquest vídeo tracta concretament de la conferència que hi va haver a Eivissa d´en Zabala on exposa de forma més complexa les seves idees.
No hay comentarios:
Publicar un comentario